SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Na Orave pod Babou horou

FaceBook  Twitter

dsc 0712Počas horúcich letných dní sme sa rozhodli navštíviť najsevernejšie miesta Slovenska pod majestátnou a jedinečnou Babou Horou. Naším cieľom je Slaná Voda a jej okolie, konkrétne Hájovňa, kam si chodieval odpočinúť slovenský spisovateľ Hviezdoslav. Takže je to spojenie kultúry a turistiky.

Autom prechádzame okolo Oravskej priehrady. Asi by ste to netipovali, ale práve Štefanov nad Oravou patrí k najchladnejším miestam Slovenska. Vchádzame do Námestova, odkiaľ naberáme smer Zubrohlava a Rabča. Po ľavej strane v diaľke pozorujeme bielu vysokú sochu Krista nad Klinom. Rabča prechádza do Oravskej Polhory – najsevernejšej obce Slovenska. Pri miestnej Jednote odbočujeme doprava mimo hlavnej cesty vedúcej do Poľska a zakrátko prichádzame do Slanej Vody. Tu nachádzame parkovisko hneď pri chate Slaná Voda. Zdá sa, že bude riadne teplý deň. Radi by sme navštívili Hájovňu, kde často chodil z Námestova Hviezdoslav odpočinúť si a zrelaxovať a kde našiel námet pre napísanie jeho Hájnikovej ženy.  Táto bola reálnou osobou, ženou miestneho hájneho. Pôvodne sme chceli ísť na bicykloch, ale predchádzajúci deň sme absolvovali pomerne náročnú cyklotúru, a tak sa rozhodujeme pre pešiu turistiku. Pri chate sú náučné tabule. Slaná Voda a Hájovňa je zo slovenskej strany východiskom pre peší výlet na majestátnu Babiu horu. Aj s jej nižšou Malou Babou horou ich obe obdivujeme rovno z parkoviska. Nechce sa mi veriť, že pešo sa na vrchol odtiaľto dá prísť za 3,5 hodiny, veď pôsobí tak nedostupne. Ku Hájovni vedie kratšia žltá značka alebo dlhšia červená striedajúca sa s modrou. My sa rozhodujeme pre červenú, aby sme zistili, ako je terén dsc 0601náročný pre naše bicykle. Pre výstup na Babiu horu je vhodnejšia samozrejme žltá značka, ale takzvaná Hviezdoslavova alej na nej nie je, hoci je na mnohých mapách stále písaná. Kúsok za rázcestníkom značiek nás drevený prístrešok upozorňuje na rašelinisko. To je rarita. Rašeliniskom vedie náučný drevený chodník, a tak ho ideme preskúmať. Chodník je pomerne široký, a v dobrom stave. Synátor samozrejme na niekoľkých miestach skúša, či sa môže stúpiť mimo chodníka, a či sa neprepadne... Sem tam je v chodníku diera alebo je drevená klada naklonená, ale zvládame to bez problémov. Rašelinisko je plné typických kopčekov a zeleného machu, ktorý zadržiava vodu. V rašelinisku sú ďalšie dve náučné zastávky a aj po okraji chodníka sú kde tu malé tabuľky s obrázkami miestnej flóry. Chodník prechádzame celý  - miesto bolo malebné a milo nás prekvapilo. Potom pokračujeme najprv po modrej značke, ktorá ide prakticky po rovine.

dsc 0614

Popri chodníku sú ihličnaté stromy a sme teraz v neskoré ráno ešte v blahodárnom tieni. Zhora od lesa prichádza na cestu ťažný stroj, ktorý ťahá za sebou vyťažené kmene stromov. Aha, už viem, prečo je vedľa chodníka rigol. Po ľavej strane tečie potok Vonžovec, vody je v ňom po horúčavách, ktoré posledné dni panovali, iba málo. Na mieste Vonžonec odbočujeme doprava na modrú značku. Aj tu na rázcestí je prístrešok s náučnou tabuľou, stretávame tu ďalších turistov, ktorí majú rovnakí cieľ ako my. Tu je lesa už menej, popri ceste obdivujeme pekné lúky so solitérnymi ihličnanmi. Objavuje sa pohľad aj na Pilsko a aj na rozložitú Babiu horu. Terén mierne stúpa, ale nie je to nič, čo by nebolo možné zvládnuť na bicykli.

dsc 0649

Tak asi nabudúce túto trasu vyskúšame na bicykloch. Obchádzame Rabčickú hoľu, neskôr sa sprava napája spomínaná žltá značka. Sú tu pasienky, chvíľu pozorujeme pasúce sa kravy. Ku Hájovni by to nemalo byť ďaleko. Prechádzame mostíkom nad potok, nasleduje krátky briežok a za zákrutou sa objavuje Hájovňa. Okrem nej tu stojí aj bývalá hospodárska budova, kde je teraz kancelária Považského múzea. Celý areál obkolesuje drevený plot. Sú tu aj lavičky a malé kryté pódium. Deti najviac zaujme rozhľadňa, ktorá je na okraji lúky za plotom. A tak ju ideme obzrieť ako prvú.

dsc 0659

Má aj funkčný ďalekohľad. Bohužiaľ, opary sú pomerne značné, a tak viditeľnosť do diaľky nie je dobrá. Ako tak vieme rozoznať vysielač. Potom vchádzame do areálu Hájovne. Je nás skupinka asi desiatich, ktorí absolvujeme výklad. Najprv si pozeráme Hájovňu a potom expozíciu o Miloslavovi Urbanovi, ktorá je na citlivo zrekonštruovanom hornom poschodí bývalej hospodárskej budovy. Na priedomí Hájovne sú červené kvitnúce muškáty a pozerajúc si historické fotky vidíme, že sa na jej vzhľade takmer nič nezmenilo, iba jej obyvatelia. Zboku pred Hájovňou je aj obrovská lipa, ktorú obdivujeme z priedomia, kde to rozvoniava drevom – je to typická vôňa, akú vedia mať iba drevenice. Líp je tu viacero, cestou ku rozhľadni sme naďabili aj na zdravé gaštany.

dsc 0682

Výklad bol zaujímavý, určite sa sem oplatilo ísť. V tieni ďalšej lipy sa na lavičkách občerstvujeme, je tu aj voda a pitná, a tak si pre istotu naberáme vodu do fliaš, je naozaj teplo. Od iných turistov zisťujem, ako vyzerá žltá značka. Dostávam informáciu, že na nej nie je prakticky žiaden tieň. A tak sa rozhodujeme vrátiť naspäť tou istou cestou, ako sme išli sem.

dsc 0679

Ešte sa kocháme pohľadmi na Babiu horu, ktorú dúfam, tiež niekedy zdoláme alebo aspoň ešte druhú vyššie položenú rozhľadňu na náučnom chodníku k Babej hore. Stretávame aj cyklistu idúceho opačným smerom a potom niekoľko áut schádzajúcich dolu s návštevníkmi Hájovne. Ani na spiatočnej ceste nezostáva rašelinisko bez povšimnutia a prechádzame si ho znova celé. Teraz je už poriadne vypečené slnkom. Keď prichádzame ku autu, máme toho tak akurát. Ešte fotím Babie hory s bielymi mráčikmi, ktoré sa nad nimi vytvorili. Dážď alebo búrky sú zatiaľ v nedohľadne. Na spiatočnej ceste v Tvrdošíne ukazuje teplomer 34 stupňov, takže tá turistika, aj keď nenáročná, bola výzvou. Ešte rada doplním, že návštevníci Hájovne sa môžu až ku nej vyviezť autom. Bez ohľadu na to, či ku Hájovni pôjdete pešo alebo na bicykli, poslúži Vám cyklomapa Orava deťom.

dsc 0740

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.