SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Z Trstenej ku Poľsku na bicykli

FaceBook  Twitter

dsc 0238Po zdolaní Bystrickej cyklotrasy na Kysuciach sme rozmýšľali o tom, že by sme si pozreli aj relatívne nový cyklochodník vedúci na Orave z Trstenej ku poľským hraniciam. Cyklochodník na slovenskej strane vedie po bývalej železničnej trati, ktorá viedla od Kraľovian až do Suchej hory. Trať bola vybudovaná na konci 19. storočia.

Prevádzka medzi Trstenou a Suchou Horou bola zrušená v roku 1970. Nasledovné dva roky sa ešte používala na prepravu zemiakov, ale v roku 1975 bola pre nerentabilnosť definitívne zrušená a koľaje boli demontované. Cyklotrasa v tomto úseku je súčasťou historicko-kultúrno-prírodnej cesty okolo Tatier, ktorou by sa malo vytvoriť postupne celkovo až 250 km cyklotrás.
Sú horúce letné dni. Cyklotrasa vedie násypom bývalej železnice a vedie na slnku, takže na cyklistiku volíme deň, keď má byť okolo 25 stupňov. Ráno bola v Trstenej prehánka. Kým sem prichádzame autom, je pekne slnečno. Parkujeme neďaleko centra pri potravinách a reštaurácii Žaba. Tu začína cyklotrasa. Ku poľsko-slovenským hraniciam v Suchej Hore to máme asi 14 kilometrov, pričom na začiatku trasy je tiahle stúpanie. A tak si bundy čoskoro dávame do batohov a stúpame iba v krátkych rukávoch. Začiatok chodníka mi pripomína cyklotrasu v Krásne nad Kysucou, tiež ideme popri rieke - tu je to Oravica. Rieku zakrátko opúšťame, prechádzame cez cestný most a dsc 0207začíname stúpať po slnku stráňami. Asi aj kvôli rannej prehánke sa nám Tatry bohužiaľ ukrývajú, vidíme iba najbližšie Skorušinské vrchy. Do diaľky je viditeľnosť zlá. Ale to nám nevadí, prišli sme sem hlavne kvôli cyklotrase samotnej. Čoskoro sme pri prvom altánku nad Trstenou vo výške 656 metrov nad morom. Altánkov – oddychových miest je na trase ako maku. Pokračujeme ďalej, popri trase vidíme pasúce sa kravy. Nad Liesekom sa nachádza aj pekná krížová cesta s kaplnkou, dreveným prístreškom a prameňom vody, kde sa môžete osviežiť alebo doplniť zásoby vody. Na našej trase je to jediný zdroj pitnej vody. Na chvíľu sa tu zastavujeme, miesto je veľmi malebné. Z prístrešku pozorujeme strechy domov Lieseku, ktorý je pod nami. Sadáme na bicykle a čoskoro míňame pamätník oslobodzovacích bojov na konci 2. svetovej vojny. Vidíme aj osamotenú budovu s červenými strechami - patrí meteorologickému ústavu. Potom sa cyklotrasa odkláňa od dedín a ukazujú sa dsc 0221pekné prírodné scenérie. Zľava obchádzame časť Háje. Je tu tabuľa popisujúca panoramatický pohľad na Tatry, tie zostávajú pre nás stále ukryté v mrakoch. Výhľad je tu v peknom počasí naozaj široký, od Belianskych Tatier na západe cez Vysoké Tatry až po Západné Tatry a Roháče - panorámu na východe uzatvára Sivý vrch. Tu sa prvýkrát iba na pár metrov približujeme poľskej hranici, ktorá v tejto časti vedie tokom rieky Jelešnia. Sú tu pekné pasienky a lúky so solitérnymi ihličnanmi. Terén sa už vyrovnáva, dokonca je tu aj menší zjazd. Babia hora je tiež v pomerne veľkom opare. Prechádzame cez pekný drevený cyklomost a potom nasleduje odpočívadlo na Hladovke. Do samotnej Hladovky odbočuje žltá cyklotrasa. Pokračujeme ďalej, obchádzame padnutý strom cez cestu a prechádzame ďalším zaujímavým cyklomostom pri Červenom potoku. Za Hladovkou nasleduje odpočívadlo Hladovské Bory, ktoré je na okraji lúk. Je tu ďalšia dsc 0239panoramatická tabuľa popisujúca výhľad. Sme vo výške 725 metrov. Do Suchej hory, najvyššie položeného miesta s nadmorskou výškou asi 770 metrov, je to necelých 2,5 kilometra. Po pravej strane míňame schátranú bývalú železničnú stanicu a prichádzame ku slovensko-poľskej hranici. Toto je náš cieľ, tu sa budeme otáčať. Popri chodníku si všímame aj hraničné kamene s nápisom P - Poľsko. Pod strechou je veľká tabuľka popisujúca pravidlá pre cyklistickú premávku na Slovensku a v Poľsku, či jazykové frázy v poľštine. Míňajú nás korčuliari a aj niekoľko cyklistov. Manžel ide preskúmať trasu v Poľsku smerom na Chocholow, my sa zatiaľ posilňujeme a dávame si oddych. Asi za 15 minút prichádza so správou, že má defekt. A tak dsc 0244ešte vymieňame dušu. Potom vyrážame na spiatočnú cestu. Na prvom zjazde zisťujem aj ja, že mi predné koleso pustilo. A to ideme kvalitným asfaltom. V altánku pri Hladovke opravujeme druhý defekt. Stretávame ďalšie skupinky cyklistov idúce väčšinou v opačnom smere. V altánku pri krížovej ceste sa chvíľku rozprávame s miestnym pánom, ktorý nám hovorí o farárovi v Lieseku, ktorý má veľmi rád turistiku. Potom si vychutnávame dlhší záverečný zjazd do Trstenej. Teplota už riadne stúpla, odhadujeme, že je viac stupňov ako predpovedali. Po cyklistike sme doplnili energiu v pizzérii za najbližšou križovatkou, ktorú nám urobili veľmi rýchlo. Do detí sa len tak prepadla. Potom ešte navštevujeme miestnu výrobňu známej a veľmi peknej trstenskej keramiky, ktorú za najnižšie ceny kúpite práve tu. Milá pani nás veľmi rýchlo obsluhuje.
dsc 0256
Cyklotrasa z Trstenej má veľmi dobrý povrch aj infraštruktúru. Jej veľkou výhodou je, že sa úplne vyhýba, podobne ako Bystrická, automobilovej premávke. Na miestach, kde sa pripájajú prístupové cesty, sú zábrany v podobe žltočiernych stĺpikov, ktoré majú zabraňovať vjazdu vozidiel na chodník. Na trase prechádzate malebnými miestami s peknou prírodou a scenériami – ak máte šťastie, tak aj na Tatry. Prevýšenie sme zvládli bez problémov a ťažnú tyč na bicykel sme napokon ani nemuseli použiť. Túto cyklotrasu vrele odporúčam aj rodinám s deťmi, či starším vekovým kategóriám. Elektrobicyklov sme na trase veľa nestretli, väčšinou to boli iba klasické cestné, či horské bicykle. Určite si túto trasu niekedy zopakujeme alebo prípadne prejdeme aj zvyšnú časť cyklochodníka na poľskej strane, ktorá vedie do Nového Targu. Poľská časť trate je dlhšia a vedie viac zastavaným územím. Verím, že sa terajších 93 kilometrov bude rýchlo rozširovať. O cyklochodníku sa dočítate aj tu.

dsc 0280

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.