SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Poznáte Belské skalky v Malej Fatre?

FaceBook  Twitter

dsc 0847Viete, že pri dedinke Belá pod hrebeňom Malej Fatry, neďaleko od Žiliny sa nachádza zaujímavá lezecká lokalita, ktorá stojí za povšimnutie? Jedná sa o Belské skalky, ktoré sú akurát vhodné na kratšiu prechádzku.

Už v roku 2015 som zaregistrovala správy o sprístupnení Belských skál verejnosti, o čo sa zaslúžila Oblastná organizácia cestovného ruchu Malá Fatra. Odvtedy som o rozmýšľala, že by bolo fajn toto miesto navštíviť a preskúmať ho. Toto leto konečne nastala správna konštelácia hviezd a jedno neskoré popoludnie vyrážame práve sem. Autom prichádzame do Belej, v dedinke odbočujeme doprava a pokračujeme údolím juhovýchodným smerom. V tejto lokalite sú aj cyklotrasy, napríklad smerom na Novoť, Strečno alebo na Kotrčinú Lúčku. My hľadáme žltú turistickú značku ku skalkám. Auto parkujeme pri malom detskom ihrisku a pokračujeme ďalej pešo. Poznamenám, že dolina je uvádzaná na niektorých mapách ako Belianska, podobný názov majú aj skaly - Belianske. Je to však nesprávne – správny názov sú Belské skaly. Takto je to opravené aj na smerovníku, na ktorý sme naďabili. Ku skalám je uvedených 35 minút, čo bude v teple, ktoré panuje, tak akurát. Prichádzame ku novému mostíku cez Belský potok a vchádzame do lesa. Hurá, tieň.

dsc 0808

Chodníček je dobre značený, vystupujeme serpentínkami. Sme zvedaví, aké budú skalky, a či ešte niekoho stretneme. Zakrátko prichádzame ku prvej skalke. Skaly sú dostupné pre lezenie a z tejto prvej skalky práve odchádza po lezení dvojica. Idú naľahko, so stočeným lezeckým lanom na pleci, len sa pozdravíme.

dsc 0820

Prechádzame po pravej strane pod skalkou, stále lesom a prichádzame na prvú vyhliadku so zábradlím. Tu stretávame mladú mamičku s dvoma drobcami. Tiež to tu nepoznajú, sú tu prvýkrát. Sú už nastavení na to, že idú od tejto skaly dole, išli sem pešo z dedinky, kam sa doviezli autobusom. Dávame sa do reči. Skúšame ich povzbudiť, nech s nami pokračujú ešte vyššie, že pôjdeme spolu a deťom, ak to bude potrebné, pomôžeme. Chodníček je úzky a mamina sama s dvoma deťmi za ruku nemá veľmi ako ísť. Tak napokon zvedavosť víťazí, menia rozhodnutie a vykračujeme si spolu.

dsc 0835

Za prvou vyhliadkou, kde sú pekné borovice a výhľad do údolia smerom ku časti Frankovci, naberáme ďalšie výškové metre. Prichádzame ku druhej skale, pri ktorej je na zemi aj veľký balvan. Práve pri ňom fotíme deti, ktoré nebojácne pokračujú ďalej. Obzeráme sa, kde je tretia skala - ešte ku nej treba stúpať. Už sme celkom vysoko. Deťom by sa zišli pevné topánky, majú iba sandále. V dvojiciach s deťmi za ruku pokračujeme ďalej. Aj posledná skala je už na dohľad. Na vrchol tretej skaly sa vychádza zozadu, a tak výstupovú cestu zo svahu nevidíme. Chodník ku skalke preskúmava najprv manžel, my ho čakáme poniže. Zisťuje, že je tu krátka stienka s reťazou a na malom úseku ide chodníček po dosť strmom svahu. A tak deti už vyššie nejdú, majú aj s maminou prestávku na doplnenie energie, a vyššie pokračujeme iba dvaja.

dsc 0845

Prechádzame cez svah doprava, potom popri stene, pričom skalu máme po ľavej strane. Potom skalnou stienkou s retiazkou a jednou kramľou na mieste, kde od skaly trochu odtláča, vychádzame na skalný hrebienok. Tu je to už iba pár krokov ku vrcholu, sme vo výške 716 metrov nad morom. Zábradlie je iba na samom vrchole, zľava na hrebienku ku nemu chýba. Prichádzame ku väčším skalám s vrcholovou ceduľou. Parádička, je tu kruhový výhľad. Obzeráme sa dookola. Počasie nám praje, dážď sa zatiaľ nechystá. Výhľad čiastočne popisuje aj náučná tabuľa.

dsc 0858

Pozeráme sa na časť hrebeňa Malej Fatry, Suchý vrch, pričom pred nami najbližšie je vrch Kykula. Z Malej Fatry ešte vidieť čiastočne Sokolie, Veľký Rozsutec, či Boboty sa už schovávajú. Vodné dielo Žilina je teraz v neskoré popoludnie proti slnku. Na druhej strane je Kysucká vrchovina, Lysica so sedlom Žiarce, a pekne sa ukazuje aj Ľadonhora. Pod Kykulou pod skalkou je aj pekná lúčka, ale teraz na ňu neschádzame, dolu ideme za deťmi a pokračujeme už zase štyria rovnakou cestou dolu. Opatrne schádzame dolu a ešte od lesa vychádzame čiastočne na vrchol strednej skalky, aby to bolo pre deti bezpečné. Je to tu naozaj pekné, chvíľu som si pripadala ako niekde na Kršlenici v Malých Karpatoch. Nižšie pri mostíku cez potok stretávame skupinky, ktoré len začínajú s výstupom.

dsc 0887

Miesto sa nám zapáčilo, je ako stvorené na prechádzku alebo aj na kratšiu turistiku, ak touto lokalitou prechádzate napríklad autom. Pri turistike s deťmi odporúčam pevnú obuv a cieľovú skalku si uriite podľa kondície a skúseností detí. Ak sú samotné Belské skalky pre Vás málo, po rovnakej žltej značke môžete pokračovať pešo podhorím Malej Fatry z Belej okolo hotela Bránica cez osadu Mažgútovci a Podolinu až do známej Terchovej.

dsc 0866

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.