SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Na hornej Orave okolím Oravskej Lesnej

FaceBook  Twitter

dsc 0170Tento krát by som vás rada zaviedla na hornú Oravu, kde je malebná oravská dedina Oravská Lesná. Ústredie tejto dedinky, ktorú tvorí niekoľko osád od seba vzdialených niekoľko kilometrov, sa nachádza v úctyhodnej výške 780 metrov nad morom. Nás lákalo okolie nad osadou Flajšová, ktorá je najjužnejšie položenou osadou. Z ústredia ku nej vedie žltá turistická značka… ale pekne po poriadku…

Auto parkujeme v ústredí pri kostole sv. Anny. Je nedeľa a práve čas omše, a tak sem smeruje veľa ľudí. Na druhej strany cesty si všímame smerovník a aj našu žltú značku. Okolie Oravskej Lesnej a aj miesta, ktoré sme navštívili, sa dajú bez problémov obzerať aj zo sedadla bicykla. Smerovník tak obsahuje aj mnoho cyklotipov, či už do iných osád Oravskej Lesnej alebo aj do vzdialenejšieho Strečna, Terchovej, či Novote na Orave. Je tu z čoho si vyberať. Začiatok žltej značky kopíruje prístupovú cestu od kysuckej strany. Zisťujem, že dokonca aj Oravská Lesná má zástavbu tvorenú nie len z rodinných domov, ale sú tu aj dsc 0189poschodové domy. Rodinné domy sú tu zväčša murované a mnohé z nich sú dvojgeneračné a pomerne veľkých rozmerov. Nechávame zástavbu za sebou a naberáme prvé metre, pričom sa stáčame viac na juh. Tu je domčekov popri ceste menej. Vidíme tu staršie pôvodné chalúpky, ako aj pomerne nové zrekonštruované alebo novopostavené chalupy na spôsob zrubov. Keď sa obzrieme dozadu, vidíme dolu vežu kostola, ktorá nás ešte dlho sprevádza. Vľavo od nej vidíme stožiar Kohútika a pred ním sú na hrebeni rozťahané obydlia častí Bučina a bližšej Lehotskej – tadiaľto vedie červená turistická značka. Ale späť ku našej cestičke. Po ľavej strane sa pekne ukazujú pekné zalesnené kopce Rusniačka a Raková, radosť pozrieť na ne, hýria zelenou farbou. V ihličnatom lese nevidieť žiadne suché stromy. Okrem nich a lúk si všímame aj niekoľko oboraných políčok, ktoré vytvárajú v kontraste so zelenou peknú mozaiku. Aj dolu v údolí naľavo sú roztrúsené obydlia. Napravo od cesty prechádzame okolo novopostavenej malej kaplnky s vonkajšími bielo-zelenými stenami. Malá tabuľka uvádza rok výstavby 2017. Ďalšia staršia kaplnka je o pár desiatok metrov ďalej pri novopostavenom murovanom dome. Ako naberáme výšku, pohľady sa rozširujú. dsc 0049Ukazuje sa aj tiahly hrebeň Pilska, avšak jeho najvrchnejšie časti ešte zakrýva oblačnosť. Prechádzame okolo oploteného malého kríža pod stromom, kde aj malá lavička na posedenie, a tak sa odtiaľto kocháme širokými výhľadmi. Vidíme už aj prístupovú cestu z Kysúc vedúcu cez časť Jasenovská do sedla Jamy, odkiaľ nasleduje klesanie na druhú stranu ku Vychylovke. Oblačnosť sa pomaly začína trhať a čoraz viac víťazí slnko a modrá obloha. Na hrebeni je pomerne veterno, a tak sa priobliekame. Žltá značka sa drží hrebeňa. Míňame pôvodné chalúpky, ktoré už pomaly dosluhujú. Prebiehajú nás dvaja domáci so psími miláčikmi. Pýtame sa na medvede, tak nám radia, aby sme boli dostatočne hluční. Nechávame za sebou aj posledné domčeky a prichádzame na okraj lesa. Žltú značku strieda zelená – smerovník má názov Macangov Beskyd – ani sa to nezdá, ale sme vo výške 980 metrov nad morom. Napravo nechávame za sebou vysielač. Je to neuveriteľné, ale naľavo od cesty vidíme bager. Na lúke sú pekné solitérne ihličnany, tak typické pre Oravu. Pri chodníku práve kvitnú lesné jahody. Po zelenej značke prechádzame ani nie kilometer a dostávame sa na krásne výhľadové miesto nad Flajšovou. Tú ale nevidíme, ukrýva sa vľavo pod nami. Zato sa pred nami v plnej kráse ukazuje hrebeň medzi Zázrivou a Oravskou Lesnou. Divoký Paráč a vpravo je nižšie položená Javorinka. Ku nej je to po dsc 0094zelenej značke asi 1,5 hodiny pešej chôdze divokým už prevažne lesným terénom. Naľavo od Paráča na obzore pozorujeme vysielač na pomerne vysokom kopci, žeby to bola Magurka nad Vodnou nádržou Orava? Na našu radosť sa ukazuje aj Veľký Rozsutec a hrebeň Malej Fatry a úplne napravo pozorujeme rozložité a tiahle Martinské hole. Takúto peknú vyhliadku sme tu nečakali. Takže sa na tomto mieste zastavujeme a asi hodinu kocháme výhľadom, deti sa posilňujú a oddychujú. Je zaujímavé, že lesná cesta, ktorá vedie zo Zázrivej do Oravskej Lesnej cez Hoľu napravo od sedla pod Okrúhlicou nie je vôbec medzi stromami viditeľná. Ja zostávam pri deťoch, manžel pokračuje ešte ďalej po zelenej značke. Snaží sa nájsť prístupovú cyklotrasu, ktorá by viedla ku Riečnici ku vodnej nádrži Nová Bystrica, ktorá sa ukrýva dolu vpravo, ale z nášho výhľadového miesta ju nevidieť. Ku nášmu miestu prichádza zdola z Flajšovej spevnená cesta, ktorú pravdepodobne využívajú autá alebo traktory. Rozmýšľame, či sa naspäť vrátiť údolím a obzrieť si domčeky Flajšovej, ale napokon vyhráva žltá značka a výhľady z nej. Pri návrate nás ešte na zelenej značke dobiehajú dve autá s českou poznávacou značkou, ktoré prichádzajú zdola od Flajšovej. Počasie sa umúdrilo a je stále krajšie a krajšie, a tak si na spiatočnej ceste vychutnávame pohľady na osady Oravskej Lesnej roztiahnuté po svahoch okolitých grúňov. Je to očarujúci pohľad. Pilsko sa medzitým už odhalilo celé a jeho vrchol už nezdobí čiapočka oblačnosti. Je to veru poriadne rozložitý kopec.

dsc 0178
Keďže samotné centrum Oravskej Lesnej je vysoko položené, turistika v bezprostrednom okolí nemusí znamenať žiadne veľké prevýšenia. Turistika je tak nenáročná a vhodná pre všetky vekové kategórie, zvládnete to aj so športovým kočíkom. A samozrejme, ako som spemenula na začiatku, aj cyklisti si tu prídu na svoje. Neváhajte a príďte si tento región obzrieť aj Vy. A možno sa hodí do batoha pribaliť aj maľovanú cyklomapu Orava deťom, ktorú nájdete v ponuke produktov na stránke
dsc 0077

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.