SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Okolím Klokočova v CHKO Beskydy

FaceBook  Twitter

dsc 1547V polovičke mája sme sa rozhodli navštíviť okolie Klokočova. S prevahou drobcov vo veku od 5 do 8 rokov bolo jasné, že najlepšie je ísť cez horské chaty, takže podľa toho sme hľadali trasu. Navštívili sme krásne končiny CHKO Beskydy na česko-slovenských hraniciach.

Autom prechádzame Čadcou, za krásneho počasia s modrou oblohou. Po dlhom čase konečne prestalo aj fúkať. Za Turzovkou naberáme smer sever, až prichádzame do východiskového bodu našej túry Klokočova - presnejšie jeho časti Vrchpredmier. Auto nechávame zaparkované na mieste, kde sa otáča autobus. A máme šťastie, že práve prichádza. A tak využívam možnosť sa porozprávať s miestnymi, ktorý vracajúc sa z nedeľnej omše z neho vystúpili. Ideme spolu so staršou pani. Chvíľku ideme po žltej značke, ale potom sa odpájame doľava. Babička nám ochotne poskytuje cenné informácie, že chata Súľov je momentálne v rekonštrukcii a že v týchto miestach funguje iba bufet. Našou prvou zastávkou má byť horská chata Doroťanka, a sme veľmi radi, že nám zrazu ukazuje hrebeň pred nami so slovami, že tam je aj chata. Nie je to dsc 1487ďaleko. Stáčame sa na západ a prechádzame okolo obydlí, v jednom z nich býva aj pani. Lúčime sa s ňou a ďakujeme. Niektoré domy sú murované, ale povyše cesty od lesom vidíme niekoľko pekných tmavo-bielych dreveníc. Vchádzame do smrekového lesa a mierne stúpame po ceste, ktorá sa z asfaltovej zmenila na spevnenú. Lesom nejdeme dlho, čoskoro ho nechávame za nami. Prichádzame na okraj lúk a na našu radosť sú tu ďalšie obydlia, niektoré domčeky sú ako z rozprávky. A zakrátko sme na hrebeni, kde vedie už červená značka. Pozerám sa doľava pod les a skúmam, ktorá je chata Doroťanka. Odbočujeme doľava a zakrátko prichádzame ku nej, pod les. Vonku sú drevené lavičky, a tak využívame pekné počasie a sedíme vonku. Zakrátko prichádza početná skupina malých cyklistov z Moravy, ktorí sem prichádzajú na horských bicykloch z Moravy. Deťom vyberáme jedlo, z ponuky ochutnávame guláš, cesnakovú polievku a aj pivo. S jedlom sme veľmi spokojní, aj s chuťou, cenou aj množstvom. Od chaty sú pekné pohľady na odlesnenú časť hrebeňa, ktorým pojdeme, vpravo poniže vidíme strechy domčekov, okolo ktorých sme prechádzali na začiatku. Asi po hodinovom oddychu, ktorý deti využili aj na hranie na malom ihrisku poniže horskej chaty, sa vydávame po červenej v ústrety ďalším dobrodružstvám. Aj cyklisti sú medzitým preč. Deti medzi sebou pretekajú, kto bude prvý a čoskoro ich začnú zabávať aj hraničné kamene s písmenom S, či C, a tak hádajú, či sme v Čechách alebo na Slovensku. Mierne začíname stúpať, potom prechádzame krátkym úsekom lesa. Pod stromami je všade zelené čučoriedie. Potom sa sa objavuje horská lúka s usadlosťou pod stromami. Naozaj pekné miesto. Z vyšných častí lúk sú pekné spätné výhľady aj na vyššie kopčeky. Po krátkom úseku v lese nasleduje ďalšia úžasná horská lúka, na ktorej stojí – ako inak - samota – dsc 1526podľa mapy je to usadlosť Repové. Potom začíname viac stúpať smerom ku Súľovu. Nestretávame nikoho, vlastne iba jednu pani, ktorá ide opačným smerom. Hraničných kameňov je tu neúrekom, chodníček je zrazu úzky, je tu pekná divočina. Po ľavej strane kúsok od chodníka na niekoľkých miestach pozorujeme strmé zrázy. Z jedného z nich pozorujeme cez hlbočinu pod nami ponad hrebeň vysielač na Lysej hore. Stromy vytvárajú príjemný chládok, a tak ani nepociťujeme zvyšujúcu sa teplotu počas skorého popoludnia. Stále stúpame. Výhľady na slovenskú stranu sú iba sem tam. Les sa nám tu naozaj páči, okrem starých stromov sú tu aj mladé stromy a nie sú tu žiadne stopy po ťažbe. Samotný najvyšší vrchol Súľova sa obchádza. Čoskoro krátko prudšie klesáme a prichádzame ku asfaltovej ceste, ktorá prichádza zdola od Moravy. Je tu križovatka turistických ciest, vpravo naša žltá do Klokočova, zľava aj zelená. Predtým, ako sa po žltej vydáme naspäť, smerujeme ešte kúsok vyššie ku už spomínanej chate Súľov. Deťom sa už veľmi do kopca nechce, ale vidina bufetu ich motivuje. Vpravo na svahu hore registrujeme kamennú chatu Kysuca, ktorá však nefunguje. Za Súľovom je chránený zastrešený bufet s lavicami, a tak sa tu dopĺňame tekutiny, ja si dávam na konečne prvú kávu tohto dňa. Parádička. Potom vychádzame ku chate Kysuca a ja ešte vyššie ku okraju lesa. Až doma na mape zisťujem, že v lese pár metrov bolo do mňa Biely Kríž. Z okraja lesa sú naozaj pekné výhľady na moravskú stranu. Je tu veľa cyklistov, mnohí sa sem doviezli autami. Je to škoda, že Kysuca nefunguje, pretože chata má krásnu polohu a z terasy pred ňou je vidieť na obzore na Slovensku aj nám známy hrebeň Malej Fatry. Lysú horu z týchto miest nevidieť. Deti sú radi, že ich čaká už iba klesanie. Žltá značka mala veľmi príjemné klesanie. V horných častiach sme prechádzali okolo zaujímavého Klokočovského dsc 1567rašeliniska a miest Európskeho významu. Na lúke je aj stanica na meranie zrážok. Chodník je miestami čiastočne kamenistý, a tak by sa hodili vibramky na nohy, a nie mäkká podrážka. Čo nás s manželom úplne dostalo, boli usadlosti v časti Jančíkovci. Parádne chalúpky s krásnou prírodou naokolo, v lone prírody, mimo akéhokoľvek rozruchu. Neskôr pozorujeme aj ďalšie roztrúsenie usadlosti patriace ku Klokočovu. Spodná časť žltej značky je strmšia, a práve tu stretávame prvého turistu, ktorý smeruje hore a oznamuje nám radostnú novinu, že ku zastávke autobusu je to tak 600 metrov. Takže to nie je ďaleko. Vody máme ešte dostatok. A deti? Tie sú plné energie. Ešte zbierame kvety ku dňu matiek. Potom nasadáme do auta a deti začínajú spievať pesničky. Chvíľku pospalo iba jedno.

dsc 1584
Klokočov a jeho okolie má panenskú prírodu, s hŕbou osamelých usadlostí. Horská chata Doroťanka je dobrou motiváciou a spestrením pre deti. Klobúk dolu pred tými, ktorí dokázali na samotách žiť každodenný život. Ja som bola veľmi milo touto lokalitou a jej nedotknutou prírodou prekvapená. Možno nabudúce zvolíme opačný smer, aby sme fungujúcu horskú chatu Doroťanku mali skôr v závere túry a od Súľova k nej klesali. Ak sem zavítate, dokonale si tu vyčistíte hlavu a naberiete energiu. Tento vskutku pekný kus prírody za to stojí. O blízkych jedinečných kamenných guliach v Klokočovskom skálí sa dočítate tu

dsc 1578

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.