SK     CZ     EN     DE     HU     PL

V Bielych Karpatoch na Veľkom Lopeníku

FaceBook  Twitter

dsc 0291V tomto článku zavítame na jeden z najvyšších kopcov pohoria Biele Karpaty - Veľký Lopeník. Navštívili sme ho, keď už zima strácala svoj dych a na dvere pomaličky klopala jar. Výlet sa začínal v osade Grúň nad Bošáckou dolinou, čo nám ušetrilo nemálo výškových metrov do kopca. Ale pekne po poriadku...

Veľký Lopeník sa nachádza na slovensko-českej hranici a jeho vrchol má 912 metrov nad morom. Na vrchole vyrástla nová rozhľadňa. To je o dôvod viac, prečo zavítať práve sem. A ja si oprášim moje spomienky na dávne časy, keď sme do okolia Grúňa počas štúdií na vysokej škole chodili kosiť biotopy so vzácnou flórou. Do 20 kilometrov dlhej Bošáckej doliny vstupujeme dsc 0243Trenčianskych Bohuslaviciach. Na druhej strane Váhu pozorujeme hrad Beckov. Autom prechádzame cez Bošácu a Zemianske Podhradie. Priamo z cesty sa vo svojej kráse ukazuje Veľký Lopeník aj so siluetou rozhľadne. Za pár minút míňame Novú Bošácu, kde si ešte zvonka obzeráme kostol sv. Cyrila a Metoda. A potom nás úzka cesta, po ktorej odbočujeme z hlavnej cesty, doviedla až ku spomínanej vyššie položenej osade Grúň. Na začiatku je parkovisko pre autá, pri ktorom si obzeráme aj pamätník SNP. Našu pozornosť púta v Bielych Karpatoch najvyššia Veľká Javorina a o niekoľko metrov nižší Jelenec. Na Lopeník nás bude stadiaľto viesť modrá turistická značka. Je vidieť, že v niektorých domoch sa býva, iné sú využívané na rekreačné chalupy. Nechýbajú ani ovocné sady, veď práve tými slivkovými a hruškovými je tento región povestný. Keď začnú kvitnúť, bude tu úplne rozprávkovo. Malá trávnatá plocha na parkovanie áut je aj na hornom konci Grúňa. Značka pokračuje alejou a cesta sa dá, ako nám poradili miestni, ktorých sme stretli, skrátiť cez lúky. Bohužiaľ, nevedeli nám povedať, či je rozhľadňa už teraz prístupná, a tak to zistíme až na mieste. dsc 0261Za lúkami už bez snehu vchádzame nakrátko do lesíka, potom prechádzame skôr jeho okrajom. Je to spočiatku listnatý les, prekvapuje ma v ňom breza. Hoci je doobedie, stretávame turistov idúcich v opačnom smere a aj jedného cyklistu. Áno, tieto miesta sa využívajú aj na horskú cyklistiku skôr v smere dolu z Lopeníka. Stúpanie je na trase pomerne rovnomerné. Z lúk sa vpravo ukazuje zalesnený hrebeň, ktorým vedie tiež modrá turistická značka vedúca z Melčíc cez Dúžnik ku vrchu Kykula na slovensko-českých hraniciach. Zdá sa, že sa počasie pokazí a prevládne postupne oblačnosť. Prichádzame na miesto, kde je pri chodníku drevený prístrešok. Po prvýkrát sa otvárajú výhľady viac aj na moravskú stranu – Mikulčin vrch a osídlené Bošáčky. Aj z moravskej strany je možné zavítať na Veľký Lopeník - či už pešo, na bicykli alebo v zime pri dostatku prírodného snehu aj na bežkách. Trasy vedú cez Lopenické sedlo okolo Malého Lopeníka. Ešte sa kocháme pohľadom na Veľkú Javorinu a potom sa ponárame do mladého hustejšieho lesa, ktorý je ešte bez listov. Predbiehajú nás tri hlučné štvorkolky. Priznám sa, že na tento druh turistiky som akosi neprišla na chuť. Na krátkom úseku je stúpanie strmšie, ale dá sa bez problémov zvládnuť. Turistických značiek je v tejto časti neúrekom – asi aj kvôli tomu, že sú tu, aspoň podľa tabuliek, súkromné pozemky. Cesta napokon vychádza z lesa, a to je už rozhľadňa na dohľad. Prechádzame malými fľakmi snehu, potom ideme okolo dreveného prístrešku, kde býva v lete bufet a konečne sme pri 22 metrov vysokej rozhľadni.

dsc 0290Tá je na našu radosť otvorená. Obzeráme si smerovníky, jeden z nich popisuje aj rozhľadne na okolí. Vychádzame po 97 schodoch pod strechu rozhľadne. Nad nami sa nasúva oblačnosť, a tak modrej oblohe už odzvonilo. Ale to nám neprekáža, tešíme sa, že sme tu... Kocháme sa kruhovým výhľadom, ktorý popisujú aj tabule v rohoch a fotíme sa. Malá Fatra zostáva v opare ako aj hrebeň Považského Inovca, ktorý na obzore skôr iba tušíme. Zato bližšiu Veľkú Javorinu je vidieť pekne, aj s Jelencom. V smere na sever sa spoznávame spomínaný Malý Lopeník a Mikulčin vrch. Na moravskej strane vidíme aj chaty. V opare sa ukazujú aj členité Vršatecké Bradlá. Je pomerne chladno, a tak schádzame dolu. Dopĺňame energiu na drevených lavičkách, ktorých je pri rozhľadni niekoľko. Je tu aj turistický prístrešok a miesto na opekanie. Rodinka, ktorá sa snaží rozdúchať oheň, to pri vetre, ktorý sa zdvihol, napokon vzdáva a opekanie sa nekoná.

dsc 0321Pri drevenom kríži pri ihličnatom lese si všímame ďalší pamätník. Stojí tu aj náučná tabuľa so zaujímavosťami bezprostredného okolia Veľkého Lopeníka. Ešte by som chcela spomenúť, že výstup na rozhľadňu môže byť v sezóne počas letných mesiacov spoplatnený. Dolu schádzame od rozhľadne ku autu rovnakou trasou. Stretávame turistov, ktorých výstup iba čaká. Zastavujeme sa ešte nakrátko najprv v Zemianskom Podhradí, kde nás upútala oválna stavba evanjelického kostola z 19. storočia, pri ktorej stojí bývala evanjelická fara – teraz pamätný dom kňaza, botanika a spisovateľa Jozefa Ľudovíta Holubyho a bibliografa Ľudovíta Riznera. Stojí tu aj pôvodne renesančný kaštieľ s parkom. Potom sa autom stavujeme pri kostole v Bošáci. Odtiaľto začína zelená turistická značka ku Haluzickej tiesňave a ku najbližšej rozhľadni od Veľkého Lopeníka, ktorou je rozhľadňa na vrchu Hájnica. Ale o tom už niekedy nabudúce pri ďalších potulkách Bielymi Karpatmi.

dsc 0324

Toto pohorie, stojac trochu bokom od hlavných diaľnic, akoby čakalo na svoje objavenie. Veríme, že sa sem ešte niekedy vrátime – možno práve vtedy, keď to tu bude všetko do biela zakvitnuté...

dsc 0358

dsc 0394dsc 0268dsc 0373

Kontakt

CBS spol, s.r.o.
     Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.