SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Zázrivskou jesennou krajinou

FaceBook  Twitter

dsc 0184Ak sa vydarí krásne slnečné jesenné počasie, výlet v prírode je naozaj životabudičom a naladí dobrú náladu na poriadne dlhý čas. Presvedčili sme sa o tom pri potulkách okolím Zázrivej, ktorá je známa aj výrobou zázrivských korbáčikov. Tento krát sme navštívili časť Dolina, ktorá sa nám zapáčila už v lete, keď sme boli na Zázrivských dňoch a z lúk nad Zázrivou sme pokukovali po východnejšej časti pod Pupovom. Čakalo nás tu aj jedno nečakané milé prekvapenie. Nuž, poďme na to...

Autom prichádzame od Techovej. Prechádzame cez sedlo v časti Demkovská, vezieme sa dolu cez Petrovú a pri potoku Zázrivka odbočujeme vľavo. Do centra Zázrivej nepokračujeme, odbočujeme opäť doľava do časti Dolina. Už v lete sme si všimli malú drevenú zvoničku na briežku vpravo nad cestou. Auto nechávame pri miestnych potravinách, ktoré sú zavreté, je nedeľa. Rozmýšľame, kadiaľ sa ku zvoničke dostaneme. Prichádzame ku nej zozadu, po ceste, ktorá je trochu blatitá, ale to nám nevadí. Pozorujeme pasúcu sa kravičku a vyššie na lúkach je stádo ovečiek, ktoré dsc 0005vychádzali hore po rovnakej ceste ako my. Za zvoničkou v diaľke pózuje Malý Rozsutec – krásna scenéria, v smere na západ Pupov. Za kaplnkou je postavených niekoľko dreveníc. Pri niektorých z nich stoja autá s mimo žilinskými poznávacími značkami. Nuž, tieto miesta sú bezpochyby skvelým miestom pre relax a oddych. Od zvoničky schádzame kvôli príliš mokrej tráve späť na asfaltovú cestu a pokračujeme do vzdialenejších častí Doliny. Obdivujeme dreveničky a žlté jesenné farby. Chceme vyjsť až ku posledným dreveničkám pod východnou časťou Pupova a obzrieť si zhora výhľady na zázrivskú krajinu. A tu, zrazu prekvapenie. O záchrannej stanici dsc 0013v Zázrivej som už počula, ale vôbec som nevedela, že sa nachádza práve v Doline, a to na čísle 61. Pred nami je pekná drevená brána s textom Záchranná stanica. Na stanicu upozorňuje vonku aj tabuľa s obrázkami. Vstupná brána je otvorená, a tak vchádzame opatrne dnu. Viem, že sa tu ošetrujú zranené zvieratá. Čoskoro nás registruje mladík a prichádza ku nám. Na otázku, či si môžeme pozrieť interiér, dostávame odpoveď, že je potrebné sa s návštevou dopredu ohlásiť. Ochotne nám dáva dva letáky o činnosti záchrannej stanice a vysvetľuje, že to tu nefunguje ako v zoologickej záhrade. A zrazu znenazdajky ku nám pribieha mladý srnec vo veľkosti dospelého človeka. Deti si ho zvedavo obzerajú. Potom rešpektujeme, že sme prišli neohlásene a vychádzame von. Deťom sľubujem, že sa sem určite dopredu ohlásime na návštevu. V letáku si obzeráme fotografie. Dozvedáme sa, ako poskytnúť prvú pomoc pre živočíchy nájdené v prírode. Nevedela som, že zvieratá sa nemajú kŕmiť kravským, ale výlučne kozím mliekom. Je lepšie sa skôr poradiť s odborníkom, pretože nevhodná potrava môže pri dehydrovanom zvierati spôsobiť nechtiac jeho úhyn. Všímame si, že od záchrannej stanice vedie aj náučný chodník, práve naším smerom. Prichádzame ku kaplnke, kde sa cesta rozdvojuje. My pokračujeme po náučnom chodníku, ktorý je dsc 0100značený drevenými šípkami – potrebovali by však opraviť a viac zviditeľniť farbou. Prichádzame ku ďalšej tabuli. Ideme malou alejou briez, ktoré majú krásny žltý šat, v slnku sú ako zo zlata. Postupne vychádzame až ku posledným chalúpkam. Ich okolie je ako z rozprávky. Vo svahoch Pupova kontrastujú zelené ihličnany so žltými listnáčmi. Chodníček pokračuje smerom doľava so sedielka. Prichádzame ku drevenému krížu s lavičkou, ktorá je veru na správnom mieste, čo sa týka výhľadu. Na tomto mieste prichádza na hrebeň zdola po našom chodníku aj zelená cyklistická značka, ktorá dsc 0115pokračuje traverzom popod Pupov z jeho južnej strany cez Ploštiny do sedla Poľany.Tu môžete zísť smerom do Terchovej alebo pokračovať do rodiska Juraja Jánošíka – do osady Jánošovia a zísť do časti Šípková. My pokračujeme krátkym hrebienkom smerom ku Janky Skalky. Obdivujeme Malý Rozsutec a výstupovú cestu na Malý Rozsutec z Petrovej cez Príslop nad Bielou. Na tráve pred nami sa pasú ovečky, je ich tu poriadne stádo. Pred nami sa po ľavej strane otvára zázrivská krajina. Všímame si, že lazy sú tu prakticky všade naokolo, aj na opačnej strane pod OkrúhlicouJavorinkou. Viac doprava dominuje Minčol, na ktorý je možné sa dostať zo Zázrivej po červenej turistickej značke cez Hlásnu skalku. Na lúkach nad zvoničkou sme zbadali aj paraglidistu, ktorý za podpory vetra trénuje zdvih klzáka nad hlavu. Celkom sa mu to darí. Z hrebeňa schádzame doľava. V týchto chvíľach opúšťame náučný chodník, prístrešok, ktorý bol pod hrebeňom, bol rozpadnutý, a tak sme až ku nemu nešli. Aj pri ceste dolu obdivujeme pohľady a jesenné žiarivé farby. Prichádzame ku záchrannej stanici, kruh sa uzatvára. Pre odchodom si všímam na stĺpe pútač na Sypaz výrobňu, kde vznikajú povestné zázrivské syrové korbáčiky a iné syrové špecialitky.

Okolie Zázrivej je bezpochyby jedinečné. Dolina je miestom, kam sa určite oplatí zavítať. Aj keď sem nevedie oficiálna turistická značka, cyklociest je tu ako maku. O spomínanej záchrannej stanici sa dočítate tu.

dsc 0185

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.